TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 647 Ft
Benzin ára: 650 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 395,06
USD: 371,09
CHF: 408,46
GBP: 461,67
Hirdetés
A legkitartóbb kollégák 
kerekeken járnak

A legkitartóbb kollégák 
kerekeken járnak

Állattartás gépei - 2018.06.16

A közel fél évszázados múltra visszatekintő német Fliegl 
a felhasználókkal egyeztetve fejleszti folyamatosan innovatív 
és csúcsminőségű termékeit. A billentős pótkocsik, letolókocsik, a bálaszállítás, trágyaszórás és betakarítás terén egyaránt otthonosan mozog, s kereken 25 éve Abdán gyártóüzemmel is rendelkezik. A gépekkel kapcsolatos tapasztalatokról két dunántúli gazdálkodót kérdeztünk.

Bana község Komárom-Esztergom megyében, Bábolna szomszédságában található. Itt van a telephelye az Agro-Kopé Kft.-nek, amelynek tulajdonos-ügyvezetője, Kovács Péter 2007-ben hozta létre cégét, ám már évekkel korábban is növénytermesztéssel és mezőgazdasági szolgáltatással foglalkozott. Április elején, a korai húsvétot követően látogattunk el hozzá, amikor – a pár héttel azelőtti meglepő havazások után – szinte nyáriasra fordult az idő, így neki és 10 alkalmazottjának hirtelen akadt munkája bőven.

Bírják a strapát

Kovács Péter

Kovács Péter (39 éves)
tulajdonos-ügyvezető

telefon: 06 (20) 480-8556
hobbi: foci, kerékpározás

 

Kovács Péter 300 hektár saját földet művel, további 1500-on pedig bérmunkát végez. Az első pótkocsit (egy forgózsámolyos DK 240-est) még 2005-ben vásárolta a Fliegltől, majd azon melegében beszerzett egy kéttengelyes, három oldalra billentő DK 180-ast is. Azóta van már egy DK 140-es pótkocsija is magfeltöltő csigával, és a kopóalkatrészek cseréjén kívül eddig semmi gondja nem volt velük, pedig a csúcsszezon heteiben napi 24 órában is használják őket. A karbantartásmentes kialakítás révén elég nekik a heti egyszeri-kétszeri zsírzás. 2008-ban érkezett az első letolókocsi a gazdaságba, a 30 köbméteres, 20 tonna megengedett össztömegű ASW 261-es, amelyet a 3 tonnával nagyobb teherbírású 281-es változat követett.

A Fliegl 2015-ben ünnepelte fennállásának 40. évfordulóját (Josef Fliegl 1975-ben alapította gépgyárát a bajorországi Kastlben), s ennek tiszteletére előrukkoltak az ASW 271-es letolókocsi speciális, feketepárduc-festésű változatával. 
A limitált darabszámú eszközből mindössze (stílszerűen) 40 darab készült, és az egyik Kovács Péter banai telephelyére került. „Vonzott a színe, a külső megjelenése is, de elsősorban persze a felszereltsége miatt döntöttem mellette – mondta a tulajdonos-ügyvezető. – A szélesebb gumik, a minőségi BPW futómű, a tandemtengelyes kivitel és a talajkormányzás mind olyan műszaki megoldások, amelyek azonnal meggyőztek. A letolókocsi szinte egész évben megy, télen trágyát szállítunk vele az állattartó telepekről, tavasszal szenázst, később pedig búzát és más terményeket. Megbízható, strapabíró és univerzális, ráadásul egy 160–180 LE-s traktor is elhúzza.”

asv271

Univerzális eszközök

A megnövekedett igények miatt a banai gazdálkodó éppen most gondolkodik egy újabb 271-es megvásárlásán. A Fliegl 1998-ban mutatta be az azóta ikonikussá vált ASW letolókocsit, amely nagy térfogatú, emellett gyors és biztonságos ürítést tesz lehetővé. Egyenetlen terepen sem válik instabillá, illetve szűk, alacsony térben is jobban mozog, hiszen billentés nélkül dolgozik. Kovács Péter egy háromtengelyes, 40 (tömörítéssel 64) köbméter raktérfogatú Gigant ASW 381-es letolókocsival is rendelkezik, amely Gigant Plus futóművel van felszerelve, és szintén univerzális eszköznek mondható. A munkát látogatásunk idején még nem kezdte el, április vége felé szenázsszállítással indította a szezont. „Az alváza lehetne kicsit erősebb, mert szeretjük túlterhelni, hiszen a magasabb oldalfal megengedi ezt – tett egy észrevételt a tulajdonos. – Silónál, napraforgónál nincs vele probléma, de búzánál, kukoricánál, trágyánál már megérzi a pluszsúlyt.”

Tavaly és a megelőző két esztendőben Kovács Péter egy-egy DPW 180-as bálaszállítót is vásárolt, ugyanis szal-mabetakarítással is foglalkozik, a környékbeli állattartó telepeknek, köztük a Bábolna Nemzeti Ménesbirtoknak szállít bálákat. A kihúzva 11 méteres DPW 180-asra 32 körbála fér rá, míg a szögletesekből akár 48 darab is. Végezetül az ADS 200-as trágyaszórót is meg kell említenünk, amely már a harmadik szezonját kezdte meg, és ugyanolyan letolórendszerrel dolgozik, mint az ASW kocsik, lánchajtás nélkül, vagyis minimális meghibásodási hajlammal.

Kovács BálintKovács Bálint (62 éves)
állattenyésztő mérnök, családi gazdálkodó nős, két gyermeke és három unokája van

telefon: 06 (30) 964-2065
hobbi: vadászat, lovaglás

 

Másik alanyunk, a csupán névrokon Kovács Bálint a Pest megyei Páty községben működteti családi gazdaságát. 1989-ben a felesége még baromfitenyész-téssel indult (a férj közben főállattenyésztőként dolgozott a téeszben), majd a rendszerváltás után a szülőktől örökölt földeken kezdtek el szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozni. Ma már öt falu határában vannak területeik, s a lányuk, fiuk, vejük és menyük is velük dolgozik, valamint három állandó alkalmazott. Géppark nélkül, a semmiből építettek fel egy mintagazdaságot, mindig ragaszkodva a legkorszerűbb technikához: jelenleg az összes traktoruk GPS-szel felszerelt, és saját RTK-adójuk is van. Búzával, kukoricával, napraforgóval foglalkoznak, mert 
a repcéhez nem megfelelő a csapadékszegény Zsámbéki-medence mikroklímája, 
a szójához pedig itt már túl „hideg” van. A szántóföldi kultúrák mellett 40 hektár őszibarackossal is rendelkeznek.

asv381

Az elvárásoknak megfelelve

Az ULW 30-as tandemtengelyes átrakó-kocsit körülbelül 5 éve vásárolták a Fliegltől. A nagy teljesítményű kombájnjaik miatt volt égető szükség rá, mert a drága betakarítógépek egy percre sem állhatnak meg. „Búzából 22 tonna fér bele, kukoricából 20, napraforgóból 12-13 tonna. Lehetne műtrágyához és vetőmaghoz is használni, de mi ezt nem tesszük, viszont amit ma tudnia kell egy átrakókocsinak, azt ez az eszköz tudja” – dicsérte meg Kovács Bálint. A kocsit „fullextrásan” vették, légrugós hidakkal és talajkímélő, széles kerekekkel, amelyekkel még nedves időben sem maradtak ott soha a területen. Néha ezzel is viszik be a terményt, ha közel van hozzájuk a szárító. Az ULW 30-as kifogástalan állapotán látszik, hogy jól megkonstruált, tartós anyagokból épített, hiszen évente 1000 hektár betakarításában vesz részt (vagyis már 5000 hektár van benne), és még semmi gond nem adódott vele. Tettek rá kamerát, hogy a kezelő a traktorfülkéből követhesse a rakodást, valamint egy gömbfejes csatlakozót, így az erőgépet sem rángatja a nagy súly. A kormányzott kerekek révén a kocsi fordulékony, ami nemcsak kisebb tábláknál hasznos tulajdonság, de akkor is, ha először mennek be a kombájn után, és még csak két vágás szélességen kell manőverezni. Aratáskor bérmunkát is vállalnak, és eddig még mindenki elégedett volt a kapacitásával és minimális talajtaposásával, pedig a legnagyobb, 435 lóerős New Holland traktorukkal húzzák. Az ULW 30-as alig igényel karbantartást: télire ki kell takarítani, hogy a termény ne erjedjen meg benne, a kenést a zsírzópontokon lehet elvégezni, egyébként a masszív csigák és hajtásház jól bírják a strapát. Először mindig árpaaratáskor dolgozik a kocsi, de a nagy falatot a kukorica betakarítása jelenti számára.

ulv30

Ezután is maradnak a Flieglnél

Kovács Bálintéknak kommunális célokra alkalmas eszközeik is vannak a Fliegltől. 
A seprőgépet elsősorban a telephelyre vették, de az önkormányzatnak is szívesen bérbe adják, ha szükség mutatkozik rá. A rakodógépre szerelt eszköz jó szolgálatot tesz majd a késő őszre elkészülő, 13 t/h kapacitású szárítónál is, amely zöldmezős beruházással valósul meg. 
A szántóterületek tisztán tartására vásároltak egy ágvágó gépet, amellyel 7 méterig tudnak vágni, akár vízszintesen is (sőt rézsűben), és a télen ők már kitisztították vele a saját területeiket. Nem roncsolja a fákat, bokrokat, viszont normál munkasebesség mellett a 20–25 centi vastag ágak sem jelentenek számára akadályt. „Mivel a pótkocsijaink közel 20 évesek, legközelebb azokat szeretnénk lecserélni. A fejlesztéseknél a homogenitásra törekszünk, ezért a Fliegl márkát akarjuk itt is választani, hiszen így egyszerűbb 
a szerviz- és alkatrészbeszerzés, a partneri kapcsolattartás” – emelt ki egy fontos szempontot Kovács Bálint, aki egy bálaszállító pótkocsit is be kíván szerezni 
a közeli Abdán gyártóüzemet működtető Fliegltől.




Szerző: AgrárUnió

Címkék: pótkocsi, Fliegl, letolókocsi, átrakókocsi
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Barázdában ragadva – Talajműveléssel vagy anélkül a ...

A talajművelés kérdése, szerepe ma már két táborra osztja a gazdatársadalmat. Sokan el sem tudják képzelni ezt ...